MP3-formatet dödar känslan i musik

25 juli, 2014

Trots att både bandbredden och lagringsmedia blir större och större och billigare för varje år som går, så har MP3-formatet och dess efterföljare fortfarande ett stenhårt grepp om såväl musikskapare och musiklyssnare. Gemensamt för alla formaten MP3, WMA, Ogg, MP4 samt streamingtjänster som Spotify, Wimp, Youtube och alla andra är att de bygger på kompressionsteknik som raderar innehåll i musikfilen som ur ett pseudoakustiskt perspektiv är ”onödig”. Och även om våra öron lyckas helt okej med att kompensera för det raderade innehållet så är den inte komplett – formaten bygger på en ordentlig kvalitetsförsämring.

Filmaren och regissören Jacob Rosenberg har gjort den ganska ambitiösa minidokumentären ”The Distortion of Sound” om hur kompressionen av musik för streaming och nedladdning faktiskt gör musiken innehållslös och oengagerande. Många stora namn intervjuas om deras syn på ljudkvalitet och de förmedlar en rätt så deppig syn på utvecklingen hittills. Bland annat medverkar Kate Nash, Steve Aioki, Snoop Dogg, Quincy Jones, Hans Zimmer, Lianne La Havas, Slash och många fler.

Finns det kanske en möjlighet att öka kvaliteten igen? Är det ens önskvärt? Det är några av frågorna ställs även om det inte ges några direkta svar. Men den allra viktigaste frågan är nog om musiklyssnarna vill vara med på tåget?

Här kan du läsa mer om själva formatet MP3 och hur det funkar.

Det finns alternativa ljudformat som är exakt CD-kvalitet, som exempelvis FLAC, men de har inte vunnit något större gehör bland allmänheten.