Taylor Swift vs. Spotify (och massa pengar på spel)

16 november, 2014

Senaste veckan har det mer eller mindre rasat ett krig mellan på ena sidan Billboard-toppande Taylor Swift och hennes allierade och på andra sidan Spotify. Swift valde att helt plocka bort sin katalog från streamingtjänsten med motivationen att hon inte får betalt i den utsträckning hon förväntat sig.

Spotify svarade först med att göra en rolig spellista och ett blogginlägg där de bad henne komma tillbaks med orden ”It’s a love story, baby, just say, Yes”. Efter några dagar när media (framförallt amerikansk) och andra artister började haka på Swifts tankar, så gick Daniel Ek, grundaren av Spotify ut med denna bloggpost på Spotifys hemsida där han i en betydligt längre och seriösare text konstaterar att det i Spotifys ögon inte finns någon egentlig meningsskiljaktighet mellan Swift och Spotify – artister och musiker ska få skäligt betalt – men han pekar istället på skivbolagen/musikförlagen och att det snarare är där problemen ligger och påpekade att Spotify betalat ut 2 miljarder dollar till upphovsmän och artister sedan starten.

Frågan är komplicerad och problemen ligger nog dels i den förändrade musikkonsumtionen – från att köpa exemplar av musik till att betala för kontinuerlig tillgång till en musikbank. Men antagligen ligger också delar av problemet i att skivbolag och förlag tillämpar gamla affärsmodeller på en ny marknad, modeller som är grundade på fysisk distribution och inte digital. Distribution av musik på fysiska medium är förenat med stora kostnader i både lagerhållning och logistik, kostnader som inte finns för Spotify/iTunes och dess likar.

En annan parameter som kastas runt flitigt i debatten är också hur mycket pengar en Spotify-spelning är värd. Buden varierar men i snitt hävdas att en spelning är värd runt $0.007, dvs ca 4,2 öre per spelning. Detta jämförs med försäljning på iTunes (som ger artisten ca 2-3 kr) och radiospelningar (där ersättninging varierar enormt beroende på kanal). Detta går egentligen inte att jämföra då en enda radiospelning på tex P3 kan antas nå tiotusentals lyssnare, och försäljning på iTunes inte kan mätas i antalet lyssningar.

I en intervju i Time Magazine den 12 november avslöjade Taylor Swifts skivbolagschef Scott Borchetta, att de kan tänka sig att Spotify får tillbaks Swifts katalog, men med villkoret att albumet bara finns tillgängligt för de betalande användarna. Spotify verkar dock inte så intresserade av att ändra i sin affärsmodell och hävdar bestämt att ju fler som använder tjänsten, desto bättre för artisterna.

Och där har vi läget just nu.

Det har publicerats många spännande texter om detta och här är en liten läslista på relevanta artiklar både för och emot:

 

PS. Skriv gärna en kommentar nedan vad du tycker om hela konflikten och problematiken kring streaming- vs köpemusik.

Uppdaterad 2014-11-20.