Jay Z: ”Tidal utsatt för smutskastnings­kampanj”

30 april, 2015

Turerna kring Tidal tar aldrig slut. Sedan lanseringen där Tidal placerade sig som högst på App Stores topplista plats 87, har appen nu fallit ner till under plats 750. På Twitter skojas det friskt under hashtaggen #TidalForNOONE (en lek med lanseringens hashtag #TidalForALL). Kritiken har framförallt bestått i att Tidals digra lista med rika superkändisar som äger bolaget bara är ute efter pengar och inte att hjälpa mindre artister och musiker.

Även i branchmedia har det svängt och numera är det få medier som inte gett sig ut och halvt dödförklarat tjänsten. Bland annat Gawker skrev ”Three weeks later nobody is downloading Tidal”,  The Daily Beast intervjuar Mumford & Sons som avfärdar hela tjänsten och kallar den ”new school fucking plutocrats”. I Sverige har bland annat Feber lagt upp en parodi på Tidals reklamfilm, och Dagens Industri skriver att ”Musikstreamingtjänsten Tidal floppar i USA

Jay Z gav sig häromdagen ut på Twitter för att försvara tjänsten och i en serie tweets meddelade han att Tidal nu har över 770 000 betalande prenumeranter, och konstaterade att både Itunes och Spotify har tagit lång tid att bygga upp. Han slängde också in en vädjan ”ge oss en chans att växa och bli bättre” samt gav sig på konkurrenterna och anklagar dem för en smutskastningskampanj för miljontals dollar, dock utan att precisera sig vem han menar.

Sedan lanseringen av Tidal har konkurrenterna Spotify och Pandora gått upp till att vara på plats 3 och 4 över de mest inkomstbringande apparna i USA, placeringar som musik-appar inte haft innan.

Tidal-cirkusen fortsätter…

Läs mer:

  • Svenska Dagbladet – ”Jay Z slår tillbaka mot Tidal-kritiken”
  • Variety – ”Jay Z Defends Tidal: ‘We Aren’t Perfect — But We Are Determined’”
  • Gawker – ”Three Weeks Later, Nobody Is Downloading Tidal”
  • The Daily Beast – ”Mumford & Sons Diss Jay Z’s Tidal”