Dom i amerikansk domstol – fritt fram att sampla?

8 juni, 2016

I en oväntad dom från en appellationsdomstol i Kalifornien, USA, avgjordes nyligen ett mål där bandet Salsoul Orchestra stämt Madonna för upphovsrättsintrång. Producenten Shep Pettibone samplade två mycket korta (mindre än en halv sekund) ackord, som spelas av en blås-sektion, till Madonnas låt Vogue. Tidigare (2004) har en annan appellationsdomstol avgjort att det var ett intrång, men med denna nya dom, ändras alltså detta. Resonemanget är att en upphovsman äger sitt sammansatta verk, men inte de minsta byggstenarna där i, som till exempel en väldigt kort sampling. Till saken hör också att det i detta mål dröjde hela 20 år innan samplingen upptäcktes. Domstolen var oenig och det återstår fortfarande ett eventuellt överklagande till Högsta Domstolen, och det lär behövas fler domar i liknande mål innan frågan är löst.

Detta innebär hur som helst att det öppnats ett litet fönster för producenter som vill sampla annan musik (så länge melodier inte går att urskilja). För samplingsdrivna genres, inte minst för hiphopen, är detta en seger.

Läs artikel om detta i LA Times här, där finns också länk till den kompletta domen för den som vill grotta ner sig ordentligt. Vi kan också rekommendera en dokumentär som heter Copyright Criminals som handlar om hiphopens användning av samplingar från starten till när pengarna blev så stora att juristerna gav sig in i matchen.