Hur du publicerar din musik till Spotify, Apple Music, Tidal osv
28 december, 2013
Uppdaterad 2017-08-28
Det finns idag många vägar ut till lyssnarna med din musik, både tjänster som kostar och som är gratis. De som är gratis kan du se lite mer om på den här sidan. Traditionellt sett så har vägen till en större publik gått genom ett skivbolag. De har stått för allt runt en album- eller singelrelease som omslag/artwork, promotion och pressmaterial, kontakter med radio och media samt inte minst en kvalitetsstämpel. Men det mest krävande de tagit hand om är den då nödvändiga och rätt komplicerade logistiken kring ett fysiskt album. Albumet/singeln ska ut till skivbutiker över hela landet eller kanske världen och finnas tillgänglig samma dag och lagerhållas osv. Alldeles för komplicerat för ett band eller artist att hålla i själv. Men sen kom internet – och med det en infrastruktur för distribution av digitala filer helt utan kostnad, perfekt lämpad för musik. Det första tiotalet år av allmänt internet bjöd på total anarki där nedladdning av musik inte överhuvudtaget genererade några intäkter till upphovsmännen/artisterna bakom musiken, men numera är de legala alternativen till ful-tankning så mycket smidigare och tekniskt överlägsna att piratnedladdningen först decimerades ordentligt till att idag knappt vara ett problem.
Försäljning av fysiska skivor finns dock fortfarande kvar (vinyl är till och med på uppgång) men paradigmskiftet till digital distribution har öppnat upp en helt ny marknad för digitala distributionsbolag som aggregerar ut musik till de digitala butikerna, störst bland dem är Apple Music/iTunes och Spotify. Artister och producenter kan nu själva genom distributörernas hemsidor publicera sin musik till nätbutikerna komplett med artwork och metadata. Därmed rundas behovet av ett skivbolag för distribution och artisterna får därmed större kontroll över sina egna produktioner och musikverk.
Hur funkar det?
Varken Spotify, Apple Music eller Tidal (eller andra nätbutiker för musik) tar emot musik direkt från artister, utan har avtal med en rad bolag som får publicera musik in i deras tjänster. Bland dem finns skivbolag, men också de här nya digitala distributörerna. På sina hemsidor låter de dig mot avgift administrera din release, de säkerställer att all nödvändig information finns och att artwork och musiken laddas upp i rätt format. De samlar därefter in royalties för varje köp/stream som de sedan (efter omkostnader) betalar ut till den som äger mastern. Denna utbetalning sker tillsammans med en avräkning (royalty statement) som varierar i frekvens men oftast per månad eller kvartal. Där specificeras tydligt antalet lyssningar/köp, från vilket land de skett, samt ersättningen för dessa. En del distributörer bjuder också på mer statistik som ålder och kön på dina lyssnare. Även Spotify själva har en gratis tjänst för artister/managements för att få dagsaktuell statistik – Spotify Fan Insights. Många av distributörerna kan också erbjuda extratjänster som promotion, pitchning till Spotifys spellistor eller Youtube content ID osv.
Vad kostar det?
De digitala distributörerna har liknande betalningsmodeller men lite olika varianter – en del tar betalt per release och år, andra tar också betalt i procent på försäljning och någon kör en årsavgift, oavsett hur mycket lite musik du släpper. Det är svårt att säga vad som är mest fördelaktigt i varje läge, men en tumregel som kan vara bra att ha i bakhuvudet är att om man kan vänta en lagom till stor framgång för ett singel/albumsläpp så är ett fast pris fördelaktigare än procent. Priserna varierar från 60 kr till 360 kr per release och man får behålla mellan 85% till 100% av royaltyn. Se tabellen här nedanför för att se vilka tjänster som kostar vad.
Vad ska man tänka på?
En viktig del i att släppa sin egen musik är promotion, något som distributörerna inte gör (en del av dem säljer dock tilläggstjänster som inkluderar olika typer av promotion). När du publicerar musik är en bra idé att i förväg ha tänkt ut en promotionplan, kanske kontakta bloggare inom din genre, musikmagasin och andra intressanta medier. Snacka upp releasen på sociala medier och försöka få så mycket synlighet som möjligt för din musik. Kanske lägga upp en teaser på Instagram osv. I radioprogrammet P3 Osignat i SR spelar de varje vecka upp musik osignade band och artister, och det kan vara en toppenkanal också om man är ny i branschen.
Det finns också tjänster som SubmitHub där du enkelt kan skicka in din release till flera musikbloggar och få respons och eventuellt bli omskriven – observera att det är superviktigt att välja bloggar som passar din genre, läs på en extra gång. Se också till att ha en välskriven biografi på engelska till hands samt gärna nån extra pressbild utöver själva omslagsbilden.
Det tar oftast någon vecka innan en release når ut till butikerna från att du betalat och tryckt publicera. Så om du har bestämt ett specifikt releasedatum och ska ha releasefest, eller vet att din musik kommer recenseras någonstans ett visst datum, så är det en bra idé att lägga upp musiken upp till en månad i förväg och ställa in releasedagen så den verkligen finns tillgänglig att lyssna på rätt datum. Alla seriösa distributörer har den funktionen i sina tjänster. Om du har en releasefest – se till så alla som kommer både lyssnar på låten, samt gärna lägger in släppet i en egen spellista – det ökar chanserna att bli uppmärksammad och hamna i exempelvis Spotifys egna spellistor.
När singeln/EP:n eller albumet väl finns ute så är det så gott som livsnödvändigt att se till att hemsidor, Soundcloud, Instagram, Facebook osv uppdateras med länken så att fans och publik enkelt hittar musiken. Använd gärna kortlänkar som bit.ly för att dels göra länken snyggare, dels kunna se hur många som klickat sig vidare.
Vilka tjänster finns?
Nedan har vi listat de vanligaste digitala distributörerna, och vad det kostar att släppa genom dem. Var noggrann, läs igenom villkoren så du vet vad du ger dig in på. De fasta priserna gäller per release och år om inget annat angetts.
Pris singel (1-2 spår) | Pris EP (3-6 spår) | Pris Album (7+ spår) | Du behåller royalty (%) | Övrigt | |
€10 | €20 | €40 | 100% | Svensk tjänst som startades 2013, har så kallade scouter som letar guldkorn att signa till ägaren Universal Music Sverige. | |
– | – | – | 100% | Det kostar från $20/år med ett konto hos Distrokid, men därefter får du släppa hur mycket musik du vill utan kostnad per release. Du behåller 100% av royalties. Utbetalning sker månadsvis. Rekommenderas av Musikproducent.se | |
$13 | – | $49 | 91% | Många tillval (som kostar). Tex fysisk distribution, insamling av royalty i USA osv. | |
$9 | $20 | $35 | 100% | Många tillval (som kostar). Tex Youtube content ID, släpp under eget labelnamn, registrera för internationella topplistor osv. | |
$12 | $16 (3-5 spår) | $20 (< 12 spår) | 85% | Svenskägd. Att bara släppa singel på Spotify kostar $4 och sen $1,50 per extra butik (Tidal, Apple Music osv). Flera tillval som kostar, tex höja royalty till 91.5%, lägga fler spår på album osv. | |
$10 (1 spår) | – | $30 (>2 spår) | 100% | Tilläggstjänster som mastering, fysisk distribution. Har också publishing/förlag som kan samla in låtskrivarroyalties i bl.a. USA. Andra året kostar $50 vid albumsläpp. | |
0 kr | 0 kr | 0 kr | 100% | ”Världens första mobila skivbolag” – man använder deras app i mobilen för att lägga upp musiken och följa statistik osv. Man kan också bli erbjuden en licensdeal där de hjälper till med promotion osv. | |
Musicbase | 373kr | 373kr | 373kr | 100% | Varje release kostar 373kr (inkl moms) i uppläggningskostnad och därefter 36kr/mån. Drivs i Sverige med svensk support och avräkningar per kvartal. |
Det finns också ett antal skojare med tjänster som låter dig lägga upp musik gratis, men behåller i gengäld alla pengar. Detta rekommenderar vi inte någon att använda sig av. Exempel på sådana tjänster är Spotmeup och KIIS Music.