Hur du publicerar din musik till Spotify, Apple Music, Tidal osv

28 december, 2013

Uppdaterad 2016-09-21

Det finns idag många vägar ut till lyssnarna med din musik, både tjänster som kostar och som är gratis. De som är gratis kan du se lite mer om på den här sidan. Traditionellt sett så har vägen till en större publik gått genom ett skivbolag. De har stått för allt runt en album- eller singelrelease som omslag/artwork, promotion och pressmaterial, kontakter med radio och media samt inte minst en kvalitetsstämpel. Men det mest krävande de tar hand om är den nödvändiga och rätt komplicerade logistiken kring ett fysiskt album. Albumet/singeln ska ut till skivbutiker över hela landet eller kanske världen och finnas tillgänglig samma dag och lagerhållas osv. Alldeles för komplicerat för ett band eller artist att hålla i själv. Men sen kom internet – och med det en infrastruktur för distribution av digitala filer helt utan kostnad, perfekt lämpad för musik. Det första tiotalet år av allmänt internet bjöd på total anarki där nedladdning av musik inte överhuvudtaget genererade några intäkter till upphovsmännen/artisterna bakom musiken, men numera är de legala alternativen till piratnedladdning så mycket smidigare och tekniskt överlägsna att piratnedladdningen decimerats ordentligt.

Försäljning av fysiska skivor finns dock fortfarande kvar (vinyl är till och med på uppgång) men paradigmskiftet till digital distribution har öppnat upp en helt ny marknad för digitala distributionsbolag som aggregerar ut musik till de digitala butikerna, störst bland dem är Apple Music/iTunes och Spotify. Artister och producenter kan nu själva genom distributionsbolagens webbsidor publicera sin musik till nätbutikerna komplett med artwork och metadata. Därmed rundas behovet av ett skivbolag för distribution och artisterna får därmed större kontroll över sina egna produktioner och musikverk.

Hur funkar det?

Varken Spotify, Apple Music eller Tidal (eller andra nätbutiker för musik) tar emot musik direkt från artister, utan har avtal med en rad bolag som får publicera musik till deras tjänster. Bland dem finns skivbolagen, men också nya och helt digitala distributörer. De digitala distributionsbolagen har hemsidor där de mot avgift låter dig administrera din release, de säkerställer att all nödvändig information finns och att artwork och musik laddas upp i rätt format. De samlar därefter in royalties för varje köp/stream som de sedan (efter omkostnader) betalar ut dem till upphovsmännen bakom. Denna utbetalning sker tillsammans med en avräkning (royalty statement) som varierar i frekvens men oftast per månad eller kvartal. Där specificeras tydligt antalet lyssningar/köp, vilket land de skett, samt ersättningen för dessa. En del distributörer bjuder också på mer statistik som ålder och kön på dina lyssnare. Även Spotify själva har en gratis tjänst för artister/managements för att få dagsaktuell statistik – Spotify Fan Insights.

Vad kostar det?

De digitala distributörerna har olika betalningsmodeller – en del tar betalt per release och år, andra tar betalt i procent på försäljning och en går så långt att köra en årsavgift, oavsett hur mycket lite musik du släpper. Det är svårt att säga vad som är mest fördelaktigt i varje läge, men en tumregel som kan vara bra att ha i bakhuvudet är att om man kan vänta en lagom till stor framgång för ett singel/albumsläpp så är ett fast pris fördelaktigare än procent. Priserna varierar från 60 kr till 360 kr per release och man får behålla mellan 85% till 100% av royaltyn. Se tabellen här nedanför för att se vilka tjänster som kostar vad.

Vad ska man tänka på?

En  viktig del i att släppa sin egen musik är promotion, något som distributörerna inte gör (en del av dem säljer dock tilläggstjänster som inkluderar olika typer av promotion). När du publicerar musik är en bra idé att i förväg ha tänkt ut en promotionplan, kanske kontakta bloggare inom din genre, kontakta musikmagasin och andra intressenter. Snacka upp releasen på sociala medier och försöka få så mycket synlighet som möjligt för din musik. Kanske lägga upp en teaser på Instagram osv. I programmet P3 Star i Sveriges Radio spelar de varje vecka upp demos med osignade band och artister, det kan vara en toppenkanal också om man är ny i branchen.

Det finns också tjänster som SubmitHub där du enkelt kan skicka in din release till musikbloggar och få respons och eventuellt bli omskriven, observera att det är superviktigt att välja bloggar som passar din genre, läs på en extra gång. Se också till att ha en välskriven biografi på engelska till hands samt gärna en extra pressbild utöver själva omslagsbilden.

Det tar oftast en till två (ibland fler) veckor innan en release når ut till butikerna från att du betalat och tryckt publicera. Så om du har bestämt ett specifikt releasedatum och ska ha releasefest, eller vet att din musik kommer recenseras någonstans ett visst datum, så är det en bra idé att lägga upp musiken upp till en månad i förväg och ställa in releasedag så den verkligen finns tillgänglig att lyssna på rätt datum. Alla seriösa distributörer har den funktionen i sina tjänster. Om du har en releasefest – se till så alla som kommer både lyssnar på låten, samt gärna lägger in släppet i en egen spellista – det ökar chanserna att hamna i exempelvis Spotifys egna spellistor.

När singeln/EP:n eller albumet väl finns ute så är det så gott som livsnödvändigt att se till att hemsidor, Soundcloud, Instagram, Facebook osv uppdateras med länken så att fans och publik enkelt hittar musiken. Använd gärna kortlänkar som bit.ly för att dels göra länken snyggare, dels kunna se hur många som klickat sig vidare.

Vilka tjänster finns?

Nedan har vi listat de vanligaste digitala distributörerna, och vad det kostar att släppa genom dem. Var noggrann, läs igenom villkoren så du vet vad du ger dig in på. De fasta priserna gäller per release och år om inget annat angetts.

 Pris singel
(1-2 spår)
Pris EP
(3-6 spår)
Pris Album
(7+ spår)
Du behåller royalty (%)Övrigt
spinnup-logo€10€20€40100%

Svensk tjänst som startades 2013, har så kallade scouter som letar guldkorn att signa till ägaren Universal Music Sverige.

http://spinnup.se

distrokid-logo100%

Det kostar $20 om året att ha ett konto hos Distrokid, men därefter får du släppa hur mycket musik du vill utan kostnad per release. Du behåller 100% av royalties. Utbetalning sker månadsvis. Rekommenderas av Musikproducent.se

https://distrokid.com

cdbaby-logo$13$4991%

Många tillval (som kostar). Tex fysisk distribution, insamling av royalty i USA osv.

http://cdbaby.com

dittomusic-logo$9$20$35100%

Många tillval (som kostar). Tex Youtube content ID, släpp under eget labelnamn, registrera för internationella topplistor osv.

http://dittomusic.com

record-union-logo$12$16
(3-5 spår)
$20
(< 12 spår)
85%

Svenskägd. Att bara släppa singel på Spotify kostar $4 och sen $1,50 per extra butik (Wimp, iTunes). Flera tillval som kostar, tex höja royalty till 91.5%, lägga fler spår på album osv.

http://recordunion.com

tunecore-logo$10
(1 spår)
$30
(>2 spår)
100%

Tilläggstjänster som mastering, fysisk distribution. Har också publishing/förlag som kan samla in royalties i bl.a. USA. Andra året kostar $50 vid albumsläpp.

http://tunecore.com

Musicbase373kr373kr373kr100%

Varje release kostar 373kr (inkl moms) i uppläggningskostnad och därefter 36kr/mån. Drivs i Sverige med svensk support och avräkningar per kvartal.

http://musicbase.se

 

Det finns också ett antal skojare med tjänster som låter dig lägga upp musik gratis, men behåller i gengäld alla pengar. Detta rekommenderar vi inte någon att använda sig av. Ett exempel på sådana tjänster är Spotmeup och KIIS Music.

Kommentarer

1 kommentar till Hur du publicerar din musik till Spotify, Apple Music, Tidal osv

  1. Malin Rapp skrev:

    skivsläpp

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*